HÄRLIGA HEMSKA SKÅNSKA

Jag har oskånska föräldrar. Mor växte upp med norrländska föräldrar och far är från Stockholm.
Detta har gjort att jag inte riktigt växt upp med de skånska ord som är vardagsmat för många andra.
Vissa ord är charmiga(?) medans andra får en att rynka på näsan av avsmak.

Idag frågande Anton om jag hade sett -Flugsmäcken?

Förra sommaren lärde jag mig vad -Vispor, är för djur.

Något som också är vanligt är att lägga till -A mitt i ord
som tillexempel 
-Stolp-A-dans 
-Golf-A-runda
-Dusch-A-creme 


Vilket är ditt bästa/västa ord på diverse dialekt?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Okej, vad betyder "vispor" för djur?

2009-07-17 @ 22:33:11
Postat av: Moster Linda

Jag har oxå en dialekt & i den ingår mitt hemska skratt som ett karakteristiskt drag :)

2009-07-17 @ 22:35:01
Postat av: Moster Linda igen

Eeeh ... vispor - kan de va getingar? :)

2009-07-17 @ 22:36:55
Postat av: sophie

Krösamos! Har du hört talas om det? Det är tillåtet att gissa vilt, och jag kan berätta att det inte är potatismos!

2009-07-18 @ 00:47:05
URL: http://rythmanddance.blogspot.com
Postat av: Kamilla

Ær det inte rotmos?Krøsamos?

Finns gott om roliga skånska ord,men det klår inte det norska ordet "pansartax".....Vad tror ni det ær?Hihihi....



Pusssss

2009-07-19 @ 15:19:14
Postat av: Anonym

Vispor är getingar...såklart!!=)



Rotmos är nog en helt annan rätt. Mos på blandade rotfrukter...tror jag. Har dock inte hört Krösamos, någonsin=)

2009-07-19 @ 20:23:44
Postat av: sophie

Krösamos är LINGON! Vem kunde ana? :)

2009-07-19 @ 20:25:46
URL: http://rythmanddance.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0